tisdag 3 mars 2009

Cirkusplats?


Det här är en sak som gör mig så irriterad att jag dessvärre känner mig nödgad att använda kraftuttryck efter att ikväll återigen fått det dumma i denna företeelse bekräftad. Det är ju så att någon ärthjärna på Vägverket, nej förlåt, Transportstyrelsen, har fått för sig att man inte väljer riktning i en cirkulationsplats.


(http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf)
Jag är av den uppfattningen att man ändå väljer riktning, oftast har man ju ändå något slags mål med sin bilkörning. Därför anser jag att man, precis som man gjorde förr, bör ge tecken redan på väg in i cirkulationsplatsen för att öka tydligheten gentemot sina mot- och medtrafikanter. Detta gäller självklart särskilt små cirkulationsplatser, där tiden från att den gröna bilen ovan lämnat sin position på bilden och antingen kör ur cirkulationsplatsen nere i bild eller passerar en bil där och helt enkelt lämnar bilden följaktligen blir extra kort.
Sammanfattningen blir också kort: Vill ni visa andra att ni använder er hjärna så ger ni tecken innan ni kör in i cirkulationsplatsen för att visa vart ni planerar att lämna den.

1 kommentar:

  1. vad hjälper det att ange att tecken i rondell när när bilisten ändå inte vet hur man svänger i en cirkulationsplats
    Jag har har sett bilister köra direkt vänster mot körriktningen i en cirkulationsplats.
    Det fick jag se med egna ögon vid coop i ÖSD och på TV i Sveriges värsta bilförare

    SvaraRadera